Ako sa správne opaľovať?

Leto už síce prešlo do druhej polovice, ale to neznamená, že je na konci. Slnko stále intenzívne svieti a veľa z nás nadšene trávi svoj voľný čas na čerstvom vzduchu. Nielen, že nás zohrieva, ale nabíja nás aj pozitívnou energiou a dodáva nášmu telu vitamín D. Ako sa však správne opaľovať na slnku? A aké zásady by sme mali dodržiavať, aby sme sa nespálili?

Teplé slnečné dni idú ruka v ruke s opaľovaním. Vystavenie ultrafialovému žiareniu (UV) je do vysokej miery zodpovedné za predčasné starnutie, prehĺbenie a vznik nových vrások, ochabnutie pokožky, vznik pigmentových škvŕn a rozširovanie cievok. V horšom prípade môže spôsobiť aj rakovinu kože. Slnečné žiarenie našej pokožke veľmi prospieva, ale len v prípade, že je primerané. Ak svoj pobyt na slnku preženieme, na našej pokožke sa to odrazí sfarbením dočervena a môžeme dostať aj úpal, ktorý sa prejaví nevoľnosťou, vracaním a závratmi.

Ako sa pripraviť na opaľovanie

Pred opaľovaním by sme si mali doplniť zásoby beta-karoténu. Približne mesiac pred plánovanou dovolenkou pri mori alebo pred letnou opaľovacou sezónou sa odporúča dodať organizmu vyššiu dávku beta-karoténu, ktorý pomáha sfarbovať pokožku do zlatohneda. Nájdeme ho predovšetkým v mrkve, ale obsahuje ho aj rebarbora, špenát, mango, červená či žltá paprika, lesné ovocie alebo žltý a červený melón. Aby sme však prijali toľko beta-karoténu, koľko potrebujeme, museli by sme toho zjesť veľmi veľké množstvo. Preto sa počas leta odporúča doplniť jeho potrebné množstvo špeciálnymi doplnkami výživy, ktoré kúpime v lekárni.

Ultrafialové žiarenie je neviditeľná časť slnečného žiarenia, ktorá preniká do pokožky. Poznáme tri druhy:
UVA žiarenie – preniká do hlbších štruktúr kože a spôsobuje jej starnutie a rakovinu
UVB žiarenie – spôsobuje začervenanie a spálenie kože. Pred ním sa chránime slnečným ochranným faktorom SPF (Sun Protection Factor), ktorý nám hovorí, ako dlho môžeme byť na slnku, než sa koža začne červenať. U každého je to individuálne. Vypočítame si to tak, že čas, kým nám pokožka sčervená, vynásobíme číslom SPF. Napríklad, ak nám pokožka sčervená po 15 minútach opaľovania, tak s ochranným faktorom 20 môžeme byť na slnku 300 minút (15 min. x 20 SPF). To znamená, že vyšší faktor nechráni viac, ale len predlžuje pobyt na slnku.
UVC žiarenie – je pohltené ozónovou vrstvou, takže nie je pre nás nebezpečné.

Pre čo najlepšiu ochranu si vyberajte také prípravky na opaľovanie, ktoré obsahujú aj UVA a UVB filter a sú vodeodolné.  

Na dovolenke je vhodné natierať sa každé dve hodiny, pretože sa kúpeme, potíme a ochranný faktor sa z krému pomaly stráca. Treba mať však na mysli, že niektoré krémy na opaľovanie obsahujú veľké množstvo škodlivých látok. Mali by nás chrániť pred rakovinou kože, no látky, ktoré niektoré krémy obsahujú, práve naopak rakovinu kože zvyšujú. A preto najlepším riešením je zaobstarať si prírodný opaľovací krém, ktorý tieto škodlivé látky neobsahuje. My vám odporúčame Mlieko na opaľovanie SPF 30, ktorý môžete zakúpiť na našom e-shope priamo tu. Toto vodeodolné mlieko na opaľovanie s komplexným ochranným faktorom UVA a UVB spoľahlivo ochráni vašu pokožku a zabráni jej predčasnému starnutiu.

Mlieko na opaľovanie SPF 30

A ktoré zásady máme teda dodržiavať?

  •         Opaľovať by sme sa mali začať pozvoľna, aby si koža postupne zvykala na slnko a od začiatku je potrebné používať ochranné prípravky.
  •         Natrite sa aspoň pol až trištvrte hodiny predtým, ako vyjdete na slnko.
  •         Medzi 11. a 15. hodinou sa treba vyhýbať pobytu na slnku, pretože slnečné žiarenie je v tom čase najsilnejšie.
  •         Nezabúdajte sa natierať niekoľkokrát za deň.
  •         Po kúpaní sa vždy musíme osušiť, lebo kvapky vody pôsobia ako zväčšovacie sklo.
  •         Aj pri vodeodolnom kréme na opaľovanie sa vždy keď vyjdete z vody osušte a znova  natrite.
  •         Prípravky na opaľovanie treba používať aj keď je zamračené, pretože žiarenie preniká aj cez mraky.
  •         Opaľovacie prostriedky je nutné držať v chlade, pretože pôsobením tepla sa poškodzujú ich ochranné vlastnosti.
  •         Proti nepriaznivým účinkom UV žiarenia pomáhajú aj vitamíny A, C, E a antioxidanty, tie pripravia pokožku na slnenie zvnútra.
  •         Používajte kvalitné slnečné okuliare so 100% ochranou proti UV žiareniu.
  •         Nezabúdajte ani na pokrývku hlavy a dodržiavajte pitný režim.
  •         Zvýšenú pozornosť treba venovať pokožke na tvári, pretože je citlivejšia, a nezabúdajte ani na pery.
  •         Natrite si aj ušnice a na nos radšej použite dvojitú dávku krému.
  •         Ak by ste sa predsa len spálili, kožu natierajte prípravkami po opaľovaní a kým sa pokožka úplne nezahojí, v nijakom prípade ju nevystavujte slnku.

 

Related Post